pilot tupolewa

past

Katastrofa smoleńska. TVN 24: Piloci Tu-154M nie mieli uprawnień ani odpowiednich szkoleń, aby pilotować prezydenckiego tupolewa

Katastrofa smoleńska. TVN 24: Piloci Tu-154M nie mieli uprawnień ani odpowiednich szkoleń, aby pilotować prezydenckiego tupolewa

Katastrofa smoleńska. Dokumentację szkolenia kpt. Arkadiusza Protasiuka sfałszowano, jego doświadczenie było niedostateczne - do takiej opinii biegłych dotarli reporterzy tvn24.pl. Także nawigator, por. Artur Ziętek, nie miał uprawnień, aby znaleźć się na pokładzie tupolewa.

"Piloci tupolewa byli bez szans". 12 przyczyn katastrofy smoleńskiej

PRZEGLĄD PRASY. Piloci prezydenckiego tupolewa nie mieli szans bezpiecznie wylądować w Smoleńsku - powiedział w wywiadzie dla "Rzeczpospolitej" Edmund Klich. Polski przedstawiciel akredytowany przy komisji MAK badającej katastrofę smoleńską wyliczył 12 przyczyn katastrofy Tu-154

Przyczyny grudniowej katastrofy tupolewa. MAK: Piloci niewłaściwie ocenili sytuację

- Niesprawność rewersów silników była prawdopodobną przyczyną katastrofy rosyjskiego samolotu pasażerskiego Tu-204, do której doszło 29 grudnia 2012 roku na lotnisku Wnukowo w Moskwie - informuje dziennik "Kommiersant".

Katastrofa smoleńska: stenogramy. Pilot Jaka-40: Część stenogramów to rozmowy spoza kokpitu

Katastrofa smoleńska: stenogramy. Pilot Jaka-40: Część stenogramów to rozmowy spoza kokpitu

Pilot tupolewów: za późno podjęto decyzję o odejściu na drugi krąg

"Latałem 35,5 roku w PLL LOT, z tego 30 lat byłem kapitanem i przez ileś tam lat na Tu-154. Miałem do czynienia z kolegami, którzy w różnych okolicznościach przychodzili z wojska i rzeczywiście oni byli gorzej wyszkoleni i różnie adaptowali się do latania w liniach lotniczych. Pilot, który ma

Pilot z Jaka-40: "Była zgoda wieży na zejście Tupolewa do 50 metrów". Prokuratura twierdzi co innego

Pilot z Jaka-40: "Była zgoda wieży na zejście Tupolewa do 50 metrów". Prokuratura twierdzi co innego

Prokuratura ujawniła opinie i stenogramy z dokonanymi przez krakowski Instytut Ekspertyz Sądowych odczytami nagrań z wieży lotniska oraz z samolotu Jak-40 lądującego przed katastrofą. - Słuchałem korespondencji tupolewa i wieży kontrolnej w Smoleńsku. (...) Padła informacja, iż mają być gotowi do

Wieża: Jak 40 lądował bez zgody. Piloci: Tupolew też nie miał ostatecznej zgody

Wieża: Jak 40 lądował bez zgody. Piloci: Tupolew też nie miał ostatecznej zgody

O wydaniu komendy przerwania lądowania zeznali przed prokuratorami rosyjscy kontrolerzy - dowiedziała się reporterka TVN24 Gdy samolot znajdował się na kilometr przed pasem, zorientowali się, że go nie widzą. Do tego załoga JAKa nie poprosiła ich o zgodę na lądowanie i nie podawała informacji o swoj

Za kilka dni piloci tupolewa znów będą mogli latać z VIP-ami

Za kilka dni piloci tupolewa znów będą mogli latać z VIP-ami

lotnicy trenowali m.in. nad Mazurami, Pomorzem i Małopolską. Cel to wyszkolenie dwóch, trzech załóg Do wykonywania zadań na tupolewie przygotowanych jest obecnie trzech pilotów - dwóch dowódców załóg (w tym jeden instruktor) oraz jeden drugi pilot, a także technicy pokładowi. Wojsko chce, by za jakiś czas

Kazali zejść Tu-154 na 50 czy 100 m? Dlaczego to takie ważne i skąd się wziął "spór o metry"

Kazali zejść Tu-154 na 50 czy 100 m? Dlaczego to takie ważne i skąd się wziął "spór o metry"

kontrolna wydała im polecenie zejścia do 50 metrów, to zupełnie zmienia postać rzeczy - mówił w sierpniu ub. roku prof. Kazimierz Nowaczyk, ekspert tzw. zespołu Macierewicza, dodając, że rosyjscy kontrolerzy celowo mogli wprowadzać pilotów tupolewa w błąd. Jego słowa cytowała Niezalezna.pl. Zamach czy

Prof. Artymowicz: W pierwszych filmach Gargas świadkowie mówili o "plaśnięciu" tupolewa. Ale wtedy była teoria mgły, nie zamachu

Prof. Artymowicz: W pierwszych filmach Gargas świadkowie mówili o "plaśnięciu" tupolewa. Ale wtedy była teoria mgły, nie zamachu

Prof. Paweł Artymowicz, fizyk i astrofizyk z uniwersytetu w Toronto, nie znalazł żadnych dowodów na to, że w Smoleńsku doszło do zamachu. Jego zdaniem wina za katastrofę prezydenckiego tupolewa leży po stronie załogi. - Źle wyszkoleni piloci przekroczyli przepisy, obniżyli samolot poniżej

Były szef 36. specpułku: Raport Millera podaje, że załoga zrobiła wszystko, by się zabić. Bzdura

Były szef 36. specpułku: Raport Millera podaje, że załoga zrobiła wszystko, by się zabić. Bzdura

To pierwszy od dawna wywiad z dawnym szefem 36. specpułku, który ponad rok temu został rozwiązany po tym, jak wykryto szereg nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. To właśnie jego piloci kierowali prezydenckim tupolewem 10 kwietnia 2010 r. Ppłk Bartosz Stroiński lądował z kolei w Smoleńsku z

36. pułk dogadał się z Rosjanami - piloci Jaków będą szkoleni w Moskwie

36. pułk dogadał się z Rosjanami - piloci Jaków będą szkoleni w Moskwie

i dopięte. Pozostają formalności - dodał ppłk Kupracz. Jak powiedział, umowa dzięki której piloci tupolewów będą się szkolić dwa razy w roku, powinna zostać podpisana w ciągu najbliższych tygodni. Obowiązek szkolenia załóg rządowych samolotów na symulatorach przewiduje nowy program szkolenia

Incydent gruziński

Incydent gruziński

, sprawdzając, czy Pietruczuk popełnił przestępstwo, gdyż nie wykonał rozkazu prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Świadkiem i uczestnikiem konfliktu dowódcy z prezydentem był kpt. Arkadiusz Protasiuk - wówczas drugi pilot. Po niespełna 20 miesiącach, 10 kwietnia 2010 r., to on dowodził tupolewem, który z prezydentem

Nasi piloci szkolą się w lataniu na TU-154. Trenaż w Rosji

Nasi piloci szkolą się w lataniu na TU-154. Trenaż w Rosji

Pułkownik Robert Kupracz z Sił Powietrznych powiedział, że przewiduje się szkolenie kolejnych załóg. Już teraz piloci przygotowują się do latania Tupolewem, między innymi na symulatorach w Moskwie. "Ze względu na to, że przez dość długi okres nie mieliśmy do dyspozycji samolotu TU-154, przed

''NDz'': rządowe tupolewy z systemami zamontowanymi bez zgody producenta

''NDz'': rządowe tupolewy z systemami zamontowanymi bez zgody producenta

ostrzega załogę przed zderzeniem z ziemią. MON zakupiło te systemy w latach 1990-2001. Aby je zainstalować w samolocie, trzeba zmienić jego konstrukcję. A to wymagało konsultacji z producentem - zakładami tupolewa, oraz urzędem nadzorującym lotnictwo - czyli w tym przypadku MAK. Okazuje się jednak, że ani

"Eksperyment z drugim tupolewem nie podważy raportu MAK"

"Eksperyment z drugim tupolewem nie podważy raportu MAK"

;. Ekspert podkreśla, że podczas eksperymentu z drugim tupolewem nie narażano życia pilotów. - Gdyby istniało ryzyko, że się rozbije nikt by tego eksperymentu nie przeprowadzał. Chodziło nie tyle o zweryfikowanie czy jest możliwe oderwanie samolotu, ile o zebranie danych, które będą poddawane analizie. "

Dwa nowe śledztwa: dot. pilotów Jaka-40 oraz urzędników przygotowujących wizytę z 10.04

Dwa nowe śledztwa: dot. pilotów Jaka-40 oraz urzędników przygotowujących wizytę z 10.04

publicznych, nie będących żołnierzami, którzy organizowali wizyty delegacji w Katyniu, 7 i 10 kwietnia 2010 r Piloci Jaka-40 lądowali wbrew przepisom Będzie odrębne śledztwo w trybie postępowania karnego, w sprawie lądowania Jaka-40 w Smoleńsku - poinformował gen. Parulski. Jak-40 lądował 10 kwietnia w

Marcinkiewicz o nieprawidłowych lądowaniach pilotów Tu-154M: To jakaś masakra

Marcinkiewicz o nieprawidłowych lądowaniach pilotów Tu-154M: To jakaś masakra

Wczoraj Maciej Lasek, przewodniczący PKBWL i szef zespołu smoleńskiego przy KPRM, powiedział w rozmowie z TVP Info, że od 2008 roku do katastrofy w Smoleńsku piloci prezydenckiego Tu-154M wykonali aż 125 nieprawidłowych manewrów podejścia do lądowania. - Ja się przestraszyłem, naprawdę - powiedział

Symulacja: na wysokości 20 metrów nie da się już poderwać Tu-154

Symulacja: na wysokości 20 metrów nie da się już poderwać Tu-154

- powiedział w rozmowie z TOK FM przedstawicie Polski akredytowany przy rosyjskim komitecie płk Edmund Klich. Według stenogramów nagrań z czarnych skrzynek załoga Tupolewa schodząc coraz niżej odliczała wysokość w dół właśnie do 20 metrów. Jak zaznaczył jednak płk. Klich wszystkie te próby były przeprowadzone

Błasika nie było w kokpicie? Klich: Mnie dziwi, że Rosjanie nie przekazali mocnych dowodów

Nowe odczyty czarnych skrzynek. RELACJA NA ŻYWOKlich: Głos gen. Błasika rozpoznali polscy specjaliści Klich przyznał, że największym zaskoczeniem jest niepotwierdzenie przez polskich prokuratorów obecności w kabinie pilotów gen. Andrzeja Błasika.Błasika nie było w kabinie? Prokuratura: Nigdy nie

Instruktor Tu-154 wróci do szkolenia, jak się nauczy latać

Instruktor Tu-154 wróci do szkolenia, jak się nauczy latać

instruktor będzie musiał jeszcze przejść weryfikację w Polsce. Jedyny rządowy tupolew niemal rozbił się na lotnisku w Mińsku Mazowieckim, kiedy instruktor popełnił błąd podczas startu. Choć wojsko uznało to za zwykły incydent, okazało się, że instruktor zapomniał o podstawowych czynnościach. Na wysokości

Dowódca w kokpicie. "To jak gorący oddech na karku"

Dowódca w kokpicie. "To jak gorący oddech na karku"

Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK) w Moskwie ogłosił dziś wstępny raport dotyczący katastrofy polskiego samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem. Można go przeczytać na stronie MAK MAK ustalił m.in., że w kabinie pilotów znajdowały się dwie postronne osoby. Według źródeł PAP, jedną z nich był

Chrystus w tupolewie. "Weszłam do kościoła na adorację i... szok!!!"

Chrystus w tupolewie. "Weszłam do kościoła na adorację i... szok!!!"

Pańskiego: "Dobry pomysł z tupolewem, brawo"; "Przejmujące, piękne, odważne i właściwe... Dziękujemy!".- Dla człowieka trzymającego się z boku, nie oglądającego tv ołtarz z tupolewem będzie po prostu upamiętnieniem zeszłorocznej tragedii i szansą na refleksję do jakiej roli ona urosła

Katastrofa smoleńska. Giertych: "Jest pytanie: na ile gen. Błasik robił to z własnej inicjatywy, a na ile wykonywał polecenia głowy państwa"

Katastrofa smoleńska. Giertych: "Jest pytanie: na ile gen. Błasik robił to z własnej inicjatywy, a na ile wykonywał polecenia głowy państwa"

na pilotów Giertych mówił też, że obecność zwierzchnika sił powietrznych w kabinie pilotów tupolewa i jego słowa "mogły być odczytane przez tych żołnierzy jako polecenie służbowe". Mówiąc o żołnierzach, miał na myśli pilotów wojskowych, siedzących za sterami prezydenckiej maszyny. - Piloci

Hypki: Za głupotę pilotów odpowiada szef MON

Według najnowszych doniesień rosyjskiego dziennika "Kommiersant" piloci TU-154M mieli świadomość, że w takich warunkach nie będą w stanie wylądować. Podczas podejścia kapitan Arkadiusz Protasiuk miał powiedzieć: "Nie zdołamy". Z relacji gazety wynika, że kapitan ewidentnie

Symulacja z czarnych skrzynek wyklucza zamach terrorystyczny

Jerzy Miller, szef MSWiA, przewodniczący polskiej komisji badającej katastrofę, widział symulację w Moskwie 6 maja. Złożyły się na nią wyniki badań zapisów czarnych skrzynek. Słuchał też zapisów rozmów w kokpicie pilotów. Uważa, że konwencja chicagowska, która reguluje pracę, pozwala na ujawnienie

Palikot o stenogramach: "Widać odpowiedzialność Kaczyńskiego za katastrofę. Więc przeprosić powinien Duda, jego sukcesor"

odczytali eksperci z Krakowskiego Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. Sehna i o ok. 40 proc. więcej, niż jest w stenogramach Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji. Według rozgłośni na podstawie stenogramu obraz tego, co działo się w kabinie pilotów tupolewa, znacząco odbiega od

"Niechlujnie zorganizowany przelot w fabryce łgarstwa zamienia się w zamach". Lewandowski ostro o PiS

FM". Według byłego unijnego komisarza zapisy z czarnych skrzynek pokazują, że w czasie ostatniej fazy lotu prezydenckiego tupolewa piloci "przeżywali nalot w kokpicie". - To był koszmar. Ciszy nie będzie Lewandowski nie ma wątpliwości, że sprawa katastrofy smoleńskiej nie powinna być

Rosyjski Tu-154 awaryjnie lądował w lesie

Nikt nie zginął i nie został ranny po awaryjnym lądowaniu tupolewa 154 w pobliżu miasta Iżma na północy Rosji. Samolot leciał w środę z Syberii do Moskwy i niespodziewanie w powietrzu stracił całe zasilanie elektryczne. Z wysokości 10 km pilot tupolewa zauważył zamknięte od lat wojskowe lotnisko

Wosztyl podtrzymuje, że była zgoda wieży na zejście Tupolewa do 50 metrów

21.01. Warszawa (PAP) - Kontroler z wieży w Smoleńsku zezwolił załodze Tu-154M na zejście do wysokości 50 m; nie zmieniam swoich zeznań - oświadczył w środę Artur Wosztyl, pilot Jaka-40, który wylądował kilkadziesiąt minut przed katastrofą samolotu z prezydentem. Naczelna Prokuratura Wojskowa

Na wieży w Smoleńsku: mgła, odesłać Tu-154 na Wnukowo

było, w ciągu 20 minut wszystko przykryło. Teraz Frołow (pilot rosyjskiego Iła-76, który bez powodzenia próbował wylądować w Smoleńsku - PAP), odsyłamy na zapasowe do Tweru" - odparł Krasnokutski. Już wtedy, po przekazaniu do Smoleńska, że polska "tutka" wyleciała w ich stronę, oficer z

Katastrofa smoleńska - nowe stenogramy. Prokuratura odpowiada, a RMF FM publikuje pełne stenogramy

prezydenckiego tupolewa »> Po południu zareagowała prokuratura. - Stenogram ten wraz z opinią biegłych stanowi integralną część kompleksowej opinii biegłych. Prokuratorzy dokonują teraz szczegółowej analizy tej opinii. Po zakończeniu pracy prokuratorzy podejmą decyzję o tym, czy wymaga ona uzupełnienia

Katastrofa smoleńska - nowe stenogramy. Lasek: Nie ma różnic ws. kluczowych wypowiedzi. Nagrania nie zmieniają narracji

podstawie stenogramu obraz tego, co działo się w kabinie pilotów tupolewa, znacząco odbiega od wcześniejszych ustaleń zespołów ekspertów. RMF FM podało, że wynika z nich, iż w kabinie pilotów do samego końca przebywała osoba opisana przez biegłych jako Dowódca Sił Powietrznych. Osoba ta nie opuszczała

"Smoleńsk przykryło. Mgła". "Trzeba dla nich szukać zapasowego" [STENOGRAMY]

było, w ciągu 20 minut wszystko przykryło. Teraz Frołow (pilot rosyjskiego Iła-76, który bez powodzenia próbował wylądować w Smoleńsku), odsyłamy na zapasowe do Tweru" - odparł Krasnokutski. Na wieży chcieli, by Tu-154 lądował na zapasowym lotnisku? Już wtedy, po przekazaniu do Smoleńska, że

Katastrofa smoleńska - nowe stenogramy. Rosyjskie media: MAK mówił o tym trzy lata temu

O najnowszych fragmentach opinii biegłych, opublikowanych przez Radio RMF FM, informują dziś najważniejsze rosyjskie media: telewizja Rossija 24, "Wzgliad", "Rossijskaja Gazieta", RBK i inne. Przytaczają trzy główne fakty: w kokpicie prezydenckiego tupolewa do momentu katastrofy

Kpt. Protasiuk odmówił lądowania w Gruzji, nie ćwiczył też jako pierwszy pilot na symulatorze Tu-154M

pilotów znalazły się też informacje o gen. Andrzeju Błasiku, szefie wojsk lotniczych, który miał być w kabinie pilotów tupolewa do ostatniej chwili. Jak podaje RMF FM powołując się na słowa przesłuchiwanych, Błasik miał wcześniej w zwyczaju zajmować miejsce drugiego pilota i pilotować samolot. Przez to

Seremet: Może nie być zarzutów ws. Tu-154. Macierewicz: Ale Rosjanie przyznali, że wprowadzili pilotów w błąd

nacisk, dyrektywa - komentował Macierewicz. - A przecież z materiału dowodowego wynika, że kontrolerzy rosyjscy wprowadzić w błąd polskich pilotów. I to świadomie! - podkreślał. Seremet odpowiada Macierewiczowi: Nie chodzi o liczbę kawałków, a promień rozrzutu - Prezentujemy słowa pana Plustina, który

Jak-40, który lądował przed Tu-154, ostrzegał przed mgłą

swoistą procedurą, którą stosują piloci ze specpułku - gdy tylko jest to możliwe, przekazują kolegom ważne dane. Jak powiedział gazecie jeden z pilotów, prowadzący Tupolewa nie musiał zastosować się do tych ostrzeżeń. - Sam jednak, gdybym usłyszał takie ostrzeżenie, byłbym bardziej ostrożny - dodał

"Die Welt": Dla Kaczyńskiego świat zewnętrzny oznacza niebezpieczeństwo

W artykule pt. "Trauma smoleńska wciąż jeszcze różni Polskę" autorka przygląda się aktualnej debacie i zwraca uwagę, że PiS nadal mówi o wybuchu na pokładzie prezydenckiego tupolewa. "Trauma narodowa, która nadal trwa" - pisze "Die Welt", przypominając znane sceny

Katastrofa smoleńska. Palikot: Kaczyński i Macierewicz kłamią. Będzie zawiadomienie do prokuratury

poinformowało, że dotarło do najnowszej opinii biegłych powołanych przez prokuraturę wojskową, którzy na nowo odczytali zapis rejestratora rozmów w kokpicie tupolewa. Według rozgłośni ze stenogramu wynika, iż w kabinie pilotów do samego końca przebywała osoba opisana przez biegłych jako Dowódca Sił Powietrznych

"Szłam do Sejmu jako "wdowa smoleńska". Teraz nie mam chęci na komentowanie każdego kroku w śledztwie"

- To ciągłe rozszarpywanie ran jest dla wielu osób bardzo trudne. Szczególnie dla tych, których bliscy byli związani z tym, co się działo w kokpicie. To nie do pozazdroszczenia - mówiła Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska o nowym stenogramie rozmów w kabinie pilotów prezydenckiego tupolewa. Sama, jak

Ekspert w "Do Rzeczy" mówi o nowej teorii ws. katastrofy tupolewa. A Lasek na to: Dawno sprawdzone i nieprawda

przeprowadzającym z nim wywiad Cezarym Gmyzem . Co się stało 8,5 sekundy przed zderzeniem z brzozą? - Moim zdaniem kluczowy moment miał miejsce 8,5 sekundy przed brzozą - mówi. - Niektórzy piloci latający na tupolewach zwrócili uwagę na wykres, który jest w raportach MAK i Millera oraz ekspertyzie ATM - producenta

Katastrofa smoleńska. RMF FM publikuje nowe stenogramy. "K..., przestańcie, proszę", "będziemy próbować do skutku"

POLUB NASWedług dziennikarzy stacji biegłym, którzy na nowo odczytali zapis rejestratora rozmów w kokpicie prezydenckiego tupolewa, udało się rozpoznać o jedną trzecią słów więcej niż w publikowanych dotąd odczytach. Rano RMF FM opublikował wybrane przez siebie fragmenty nagrań. Do sprawy jeszcze

Katastrofa smoleńska. Stenogramy: "Próbować do skutku", "Yy, paliwa nie starczy..."

Naczelna Prokuratura Wojskowa opublikowała pełne stenogramy z odczytu nagrań z tupolewa. Według tych zapisów (niemal identycznych z tymi opublikowanymi przez RMF FM), przez ostatnie 25 minut lotu załoga samolotu uciszała i wypraszała z kokpitu osoby trzecie. Oczekiwano jednocześnie na decyzję

Katastrofa smoleńska. Wyciekł raport biegłych: "załoga była z łapanki, samolot nie miał prawa wystartować"

biegłych wynika, iż piloci Tu-154M nie mieli uprawnień ani odpowiednich szkoleń, aby pilotować tego dnia prezydenckiego tupolewa. Ponadto dokumentację szkolenia kapitana Arkadiusza Protasiuka sfałszowano, a jego doświadczenie było niedostateczne. Teraz na jaw wyszły kolejne wnioski z raportu biegłych

Klich: Przy rozbiciu samolotu dochodzi do mikrowybuchów. To skutek, a nie przyczyna katastrofy

- Dziś za późno na prostowanie, ludzie wierzą w zamach. Ale problem zaczął się 10 kwietnia, już pierwszego dnia można było zdementować, choćby to, że piloci robili cztery zejścia do lądowania - mówił. Klich przyznał, że od początku nie było wystarczającej polityki informacyjnej. - Przejąłem to na

Tupolew wróci z remontu z opóźnieniem. Trafi na sprzedaż ?

żadnego tupolewa, piloci nie mogą latać na tym typie samolotu, nie mają też możliwości robienia treningów zastępczych. Polska zrezygnowała ze szkoleń na symulatorach w Rosji w 2007 roku, bo zdaniem wojskowych z Dowództwa Sił Powietrznych nie spełniały kryteriów po tym, gdy Tu-154 z 36. Specjalnego Pułku

Gen. Skrzypczak: Często generał siada za sterami, żeby dostać dodatek

Pytany o obecność gen. Andrzeja Błasika w kabinie Tupolewa 154M, który rozbił się pod Smoleńskiem, mówi, że taka sytuacja często się zdarzała i była uznana w wojsku niemal za normę. - Moi koledzy generałowie wchodzili do kabiny pilotów. Byli tacy, co siadali za stery samolotów, i tacy, co

Katastrofa smoleńska: stenogramy. Pilot jaka-40: Błasik w kokpicie? To zła wola. Część stenogramów to rozmowy spoza kokpitu

ścieżce zniżania coś takiego powiedział. Generał nie mógł naciskać? - Latałem z Błasikiem. Nie zdarzyło mi się, żeby generał był apodyktyczny w kokpicie. Nie było czegoś takiego. Kiedyś leciałem z Błasikiem do Świdwina, on był drugim pilotem. Warunki się pogorszyły i polecieliśmy do Warszawy. Generał nie

Katastrofa smoleńska. 37 stron nowych stenogramów [PODSUMOWANIE W 8 PUNKTACH]

kontrolerzy ze Smoleńska o 8.14 poinformowali załogę prezydenckiego tupolewa o mgle i widoczności na 400 metrów ("Visibility four-zero-zero meters, fog"). Tę samą informację 10 minut później potwierdził pilot jaka-40 Artur Wosztyl. Rosyjscy kontrolerzy przekazali również o 8.24, że nie "ma

Macierewicz: Decyzja prokuratury ws. śledztwa smoleńskiego skandaliczna

To odpowiedź na wtorkowe informacje "Gazety Wyborczej" o umorzeniu dwóch śledztw po zawiadomieniach parlamentarnego zespołu, którym kieruje Macierewicz. Chodziło o podejrzenie manipulowania przy nagraniach zapisów z rejestratorów lotu tupolewa, a także ewentualnego "zaniechania

Katastrofa smoleńska - nowe stenogramy. Politycy i dziennikarze komentują. "Dziadowskie państwo", "dziwne przecieki"

; Andrzej Duda 2015 (@AndrzejDuda2015) kwiecień 7, 2015 RMF FM podało dziś rano fragmenty, a później opublikowało w całości nowe stenogramy z rozmów w kokpicie prezydenckiego tupolewa. Stenogramy, opracowane przez Prokuraturę Wojskową, spisano na podstawie nagrań o lepszej jakości, co pozwoliło na

Czarne skrzynki Tu-154 zarejestrowały głos piątej osoby w kokpicie?

osiągnięciem niskiego pułapu - teraz śledczy wiedzą już o alarmie wszystkich urządzeń. Na skrzynkach też słychać ostrzeżenia pilotów Jaka-40, który godzinę wcześniej wylądował na lotnisku w Smoleńsku. Mieli oni w bardzo ostrych słowach dać do zrozumienia załodze tupolewa, że lądować tam nie powinna.TU-154 z

Dowództwo generalne uczciło pamięć ofiar katastrofy smoleńskiej

, prezydenckiego lekarza płk. Wojciecha Lubińskiego oraz członków załogi tupolewa - drugiego pilota mjr. Roberta Grzywny, technika chor. Andrzeja Michalaka i stewardess Barbary Maciejczyk i Natalii Januszko. W czwartek delegacje z jednostek wojskowych złożą wieńce oraz zapalą znicze na grobach związanych z siłami

Film "Śmierć prezydenta" autorstwa National Geographic. Tak świat zapamięta katastrofę w Smoleńsku?

na Polskę. Potem był raport komisji Millera, który - przyznając rację tezom o błędach pilotów - zwracał uwagę na postawę rosyjskich kontrolerów. - Jeśli mówimy, że załoga podlegała presji psychologicznej ze strony VIP-ów na pokładzie tupolewa, to należy zwrócić uwagę, że podobnej presji ulegali

Macierewicz: przedstawiono skrajnie rosyjski punkt widzenia na katastrofę

Zdaniem Macierewicza celem konferencji było przedstawienie skrajnego rosyjskiego punktu widzenia na temat katastrofy. Według niego całkowicie pomija on fakt wprowadzania polskich pilotów w błąd. Powtórzył kolejny raz, że jego zdaniem polscy piloci otrzymywali fałszywe informacje co do wysokości i

Katastrofa smoleńska - nowe stenogramy. Naczelna Prokuratura Wojskowa: Nie przewidujemy konferencji

POLUB NASWedług dziennikarzy stacji biegłym, którzy na nowo odczytali zapis rejestratora rozmów w kokpicie prezydenckiego tupolewa, udało się rozpoznać o jedną trzecią więcej słów, niż w publikowanych dotąd odczytach. Rano RMF FM opublikowało wybrane przez siebie fragmenty nagrań. Dlaczego nowe

Pilot: Mówiłem im o złych warunkach w Smoleńsku

samolot wyleciał o godz. 5.29, na miejscu był o 7.22. - Już wtedy warunki na lotnisku były trudne, poniżej minimum bezpieczeństwa, i ciągle się pogarszały. Mgła gęstniała, nie było widać chmur - opowiada Wosztyl. Pilot potwierdza, że załoga jaka trzy razy łączyła się przez radio z załogą tupolewa i

Katastrofa smoleńska. Godz. 8.41 zmieniła wszystko. Dziś mija 5 lat od tragicznego lotu Tu-154M

wytkniętych w raporcie uchybień nie obciążyło strony rosyjskiej. MAK uznał m.in., że obecność dowódcy Sił Powietrznych RP, gen. Andrzeja Błasika, w kabinie pilotów aż do momentu zderzenia tupolewa z ziemią wywierała presję psychologiczną na dowódcę samolotu, kapitana Arkadiusza Protasiuka. Tezy zaprezentowane

Niemieckie media o smoleńskiej rocznicy: nowe zatargi. Zamiast pojednania teorie spiskowe

ankiety wynika, że większość Polaków jest przekonana, iż winni tragedii są piloci tupolewa oraz zła pogoda. 22 procent Polaków wierzy, że Lech Kaczyński wraz z towarzyszącą mu ekipą został zamordowany. "Jednym, z tych, którzy podsycają takie przypuszczenia, jest niemiecki dziennikarz Jürgen Roth

Władze ostrzegały o problemach z systemem hamowania Tu-204

typu zdarzały się już wcześniej. Uwzględniając powagę incydentu na lotnisku Tołmaczowo, Rosawiacja 28 grudnia 2012 roku skierowała na ręce prezesa spółki Tupolew dyrektywę z propozycją wypracowania pilnych przedsięwzięć prewencyjnych" - zakomunikowała Federalna Agencja Transportu Powietrznego

Tupolew do dyspozycji komisji najwcześniej w przyszłym tygodniu

Samolot miał zepsuty wyświetlacz w kokpicie, który przekazywał pilotom m.in. informacje z systemu TAWS (ostrzegającego o zbytnim zbliżaniu się do ziemi). Usterka jest już usunięta, ale Siły Powietrzne mają wykonać jeszcze dwa loty testowe tupolewa. Pierwszy - weryfikacyjny i drugi przed nadaniem

Katastrofa smoleńska. Wielowieyska do dziennikarzy: Nie wiesz, co się stało? Posłuchaj ekspertów, a nie kolesiów od zgniecionych parówek

dokładnie, co się stało w Smoleńsku - podkreśliła Wielowieyska. Dalej odniosła się do ujawnionych nowych stenogramów z kokpitu tupolewa, które na nowo roznieciły dyskusję na temat przebiegu lotu. - Nie stenogramy są kluczowe, ale przede wszystkim rejestratory lotu, które od początku były w Polsce. One

Zagadki komisji Millera

wskazaniami złego wysokościomierza, faktycznie byli na 39 m.Eksperymenty na bliźniaczym tupolewie pokazały, że można było "oszukać" automatycznego pilota i wykonać sztuczkę pozwalającą na "odejście w automacie" na lotnisku bez systemu precyzyjnego podejścia. Ale uwaga: okazało się, że tej

Katastrofa smoleńska - nowe stenogramy. Konferencja PiS: "Materiał biegłych jest pisany na potrzeby śledztwa rosyjską cyrylicą"

POLUB NAS- Opinia biegłych w sprawie katastrofy była pisana pod z góry założoną tezę, że winni byli polscy piloci. To miała być narracja zgodna z raportem Anodiny - powiedział Kownacki. Skrytykował on to, że do mediów wyciekły stenogramy rozmów, sporządzone przez prokuraturę.- Za tę sytuację, która

Piloci 36. Pułku wracają do formy. Nie wiadomo, kiedy zaczną latać z VIP-ami

kiedy załogi tupolewa z 36. specpułku będą gotowe. - tego nie wiadomo. Na razie dalej trenują na jedynym takim samolocie w rządowej flocie, pod okiem dwóch instruktorów: cywilnego z Rosji i wojskowego ze swojego pułku. - Wszystko zależy od tego, jak pilot przeznaczony do szkolenia będzie wykonywał swoje

Piloci wściekli na rosyjski raport

zginął w Smoleńsku. - Rosjanie podali, jaka była widoczność. To prawda. Ale nie poinformowali, jaką informację o panującym na lotnisku ciśnieniu przekazali załodze tupolewa - mówi Fiszer. - A to klucz do odpowiedzi na pytanie, czemu byli tak nisko. Bo właśnie na podstawie informacji o ciśnieniu pilot

Katastrofa smoleńska - stenogramy. Rzecznik PiS: Były już inne, które okazały się wierutną bzdurą. To plagiat Anodiny

POLUB NAS Jaki obraz wyłania się z opublikowanych przez RMF FM stenogramów? "W kabinie pilotów, do samego końca, przebywała osoba opisana przez biegłych jako DSP, czyli Dowódca Sił Powietrznych. DSP nie opuszcza kokpitu mimo wezwania stewardesy do zajęcia swoich miejsc, wydaje także polecenia

"Economist" pisze o wyborach w Polsce. "Kaczyński od dawna jest zwolennikiem teorii spiskowych"

. "Podczas gdy wszystkie dowody wskazywały na błąd pilota prezydenckiego tupolewa, PiS mówiło, że Rosja wytworzyła sztuczną mgłę, samolot wybuchł, a ci, którzy przeżyli katastrofę, zostali wymordowani przez Rosjan. Wiara w smoleńską teorię spiskową stała się papierkiem lakmusowym - testem na

Rosyjscy eksperci lotniczy bronią kontrolerów ze Smoleńska

, zabezpieczcie lądowanie". Jednak on o to nie poprosił - zauważył Akimienkow. Rosyjski pilot podkreślił też, że załoga polskiego Tupolewa powinna była podchodzić do lądowania sterując ręcznie, a nie na pilocie automatycznym. Z kolei pilot lotnictwa cywilnego Władimir Gierasimow, którego także przytaczają

Piloci o tym, dlaczego nie zadziałał system automatycznego odejścia

+uchod+ działa" - powiedział Fiszer. Jego zdaniem, ponieważ samolot i symulator używane przez rosyjski MAK do doświadczeń w czasie badania katastrofy smoleńskiej nie miały FMS, wykazały, że przycisk "uchod" działa tylko gdy lotnisko ma ILS. Zdaniem Fiszera piloci tupolewa, który rozbił się

Tupolew wystartował z centrum tajgi. Pół roku temu prawie się tam rozbił

2200 Załoga nie była w stanie określić aktualnej pozycji maszyny ani doprowadzić jej do któregoś z czterech portów lotniczych w regionie: Peczory, Uchty, Workuty lub Uzinska. Ponieważ w zbiornikach znajdował się już tylko półgodzinny zapas paliwa, pilot skierował tupolewa na pierwsze lądowisko, jakie

Tupolew dziś nie poleci. Eksperyment znów odsunięty w czasie

plany. - Dzisiaj o godz. 15 odbędą się tylko loty szkolne pilotów 36. specpułku - poinformował ppłk. Robert Kupracz z Dowództwa Sił Powietrznych. Samolot ma być testowany także w sobotę, ale kiedy odbędzie się ostatni oblot weryfikacyjny - nie wiadomo. Słowo honoru niedotrzymane W poniedziałek rzecznik

Palikot w TOK FM: Wrak na złom. Jesteśmy nieracjonalni i uwikłani w rozmowę z trupami

Wczoraj odbyło się posiedzenie Rady Bezpieczeństwa Narodowego, gdzie omawiano m.in. sprawę wraku tupolewa. Janusz Palikot, który był na spotkaniu, mówił w Poranku Radia TOK FM, że z przedstawionego raportu prokuratora generalnego wynika, że Rosja nie gra wrakiem, by wpływać na sprawy wewnętrzne w

Przed katastrofą smoleńską piloci Tu-154M lądowali nieprawidłowo aż 125 razy

i przez lata. To była pełzająca katastrofa - powiedział Lasek. "Piloci nie mieli właściwie przedłużanych uprawnień" Ocenił, że od 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, do którego należał tupolew, politycy oczekiwali pełnej gotowości i nie przyjmowali do wiadomości, że może on nie

Polskie "fałszerstwa" i duńskie badania "zamachu" smoleńskiego

badania "zamachu" smoleńskiego PiS nadal wraca do katastrofy smoleńskiej. Wersję zamachu ma tym razem ma potwierdzić Glenn Jorgensen, duński inżynier i przedstawiany jako ekspert od aerodynamiki. W badaniach powołuje się na obliczenia firmy pracującej dla Boeinga. - Tupolew nie mógł się rozbić

Komorowski o Tu-154M: Będzie wykorzystywany przez wszystkich

Kilka dni temu w Rosji zakończył się remont samolotu specjalnego Tu-154M. Dotychczas nie wiadomo, czy i w jaki sposób będzie on wykorzystywany przez polskie władze. W lipcu MON informował, że ma trzy scenariusze wykorzystania tupolewa: powrót maszyny do 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa

Raport zespołu parlamentarnego: Tu-154M rozpadł się w powietrzu

, którą przeprowadził z Jarosławem Kaczyńskim około 30 minut po tragedii minister spraw zagranicznych nie miał wątpliwości, co się stało i kto jest za to odpowiedzialny. Winni mieli być polscy piloci, którzy sprowadzili Tu-154M zbyt nisko, zaczepili o drzewa i w ten sposób doprowadzili do odwrócenia

W zespole Macierewicza zagnieździł się agent Urbana, Laska, a może Putina?

piloci Tupolewa nie zeszli poniżej 100 metrów. Podczas wywiadu w minionym tygodniu w studiu Telewizji Trwam, profesor przyznał jednak, że "oni niestety zeszli poniżej 100 metrów". Oto fragmenty wpisu na blogu senatora: "Otóż moim zdaniem Jarosław Kaczyński musi - dla własnej, smoleńskiej

Rosjanie przeciągają remont rządowego Tu-154M

Tupolew miał wrócić z remontu dziś. Rosjanie uznali jednak, że potrzebują więcej czasu na sprawdzenie instalacji elektrycznych i systemu TAWS, który ostrzega pilotów o zbliżaniu się samolotu do przeszkody. Informacyjna Agencja Radiowa ustaliła, że w kilku punktach opis instalacji nie zgadza się ze

Kto rozpoznał głos Błasika? "Rzeczpospolita": Nikt nie chce się przyznać

Pierwszy raz głos generała Andrzeja Błasika w kabinie pilotów prezydenckiego tupolewa rozpoznano jeszcze w kwietniu 2010 roku. Tyle że do dziś nie wiadomo, kto dokonał identyfikacji. Pod stenogramami rozmów z kokpitu opracowanymi przez rosyjski MAK jest dopisek: "Identyfikacji rozmówców

Oto dlaczego konferencji "ekspertów Macierewicza" nie da się traktować poważnie [10 ABSURDÓW]

Cieszewski z University of Georgia. Opowiadając o ostatnich chwilach przed katastrofą tupolewa, wyjaśniał, że czas dwóch sekund to mniej więcej tyle, ile trwa dźwięk "Piijiii, bziuuu!". 3. Rozgotowane parówki jako dowód wybuchu przedstawił Andrzej Ziółkowski z Instytutu Podstawowych Problemów

36. specpułk w likwidacji - w ulotce chwali się lotami z Lechem Kaczyńskim

Ulotkę wydrukowaną po 10 kwietnia 2010 roku ilustruje zdjęcie Lecha Kaczyńskiego na tle tupolewa. Zrobiono je w 2006 roku w czasie wizyty prezydenta w Iraku. Jednostka chwali się też osiągnięciami, a nawet fotografią proporca "Wzorowy pododdział Sił Powietrznych". Katastrofa smoleńska

Szczątki tupolewa i rzeczy ofiar w garażu w Smoleńsku. Sprawę bada prokuratura

Piotr Guział przebywał w Smoleńsku w poniedziałek i we wtorek razem z oficjalną delegacją, żeby podpisać nową umowę międzymiastowej współpracy."W reklamówkach były szczątki tupolewa". Co burmistrz Ursynowa odkrył w Smoleńsku?Po złożeniu kwiatów chciał przyjrzeć się miejscu katastrofy

Prokuratura umorzyła śledztwo ws. odsłuchania przez Kwiatkowskiego nagrań z czarnych skrzynek

W październiku w Instytucie Ekspertyz Sądowych minister Kwiatkowski i dziennikarze wysłuchali nagrania z samolotowego rejestratora: rozmowy wieży w Mińsku z - jak to określono - "nie naszym" samolotem oraz szumu w kabinie pilotów. Później sam Kwiatkowski wysłuchał w słuchawkach

Płk Pietrzak: Nigdy nie było szkoleń na symulatorach Tu-154

Na pytanie, czy prawdopodobne jest, by generał Błasik w momencie lądowania tupolewa w Smoleńsku siedział za sterami samolotu, płk Pietrzak stwierdził, że trzeba poczekać na wyniki badań DNA, które "mogą potwierdzić, czy ktoś inny siedział na fotelu pilota, niż sami piloci".- Patrząc na to

Macierewicz: Ustalenia prokuratury nie mają nic wspólnego z faktami, cofają nas do raportu Anodiny

wskazywać, że elementy tupolewa były nadpalone, co wg posła miałoby świadczyć o eksplozji. - Czy w raporcie archeologów cokolwiek napisano o eksplozji? Wie pan, kiedy archeolodzy się tam znaleźli? W październiku. Dlaczego pan mówi, że archeolodzy dają dowód na eksplozję? Oni w raporcie na ten temat się nie

Drugi polski Tu-154 M pomoże w śledztwie? Chcą go zbadać eksperci

samolotu o ziemię piloci próbowali poderwać maszynę. Jeśli tak, to czy próbowali zrobić to sami, czy może chcieli to zrobić przy pomocy ponadstandardowych urządzeń, w które był wyposażony samolot. Odpowiedź na te i inne pytania może dać właśnie przebadanie drugiego tupolewa. Na razie jednak oficjalnej

Tu-154 wylądował w tajdze

nad maszyną.41-letni pilot Jewgienij Nowosiołow, który wylatał w powietrzu 8,5 tys. godzin (dla porównania kapitan prezydenckiego tupolewa, który rozbił się w Smoleńsku, miał nalot 3,5 tys. godzin), szukał miejsca do awaryjnego lądowania, ale pod spodem była porośnięta tajgą republika Komi położona na

Zawiódł system ostrzegawczy?

Chodzi o tzw. TAWS - specjalny system komputerowy, który z wyprzedzeniem ostrzega pilotów przed np. wzgórzami lub masztami antenowymi, które mogą napotkać, podchodząc do lądowania. Gdy pilot niebezpiecznie zbliża się do takiej przeszkody albo leci zbyt nisko, w słuchawkach rozlega się syrena, a

Komisja Millera powinna zmienić raport. "Państwowy dokument nie może zawierać nieprawdy" [KOMENTATORZY W TOK FM]

To nie był głos gen. Błasika. Eksperci ujawniają zapisy czarnych skrzynek Z informacji ujawnionych przez dziennikarzy "Rzeczpospolitej" wynika, że głos, który do tej pory przypisywano gen. Błasikowi należał do II pilota prezydenckiego tupolewa. Michał Krzymowski nie ma wątpliwości, że

Porównanie wniosków komisji Millera i MAK

; zbyt późna komenda kontrolera strefy lądowania nakazująca przerwanie zniżania; nieprawidłowe wyszkolenie pilotów tupolewów w 36. pułku. Komentarz: Rosyjski raport pomija jako okoliczności sprzyjające katastrofie błędy kontrolerów. Według komisji Millera kontrolerzy - gdyby podawali prawdziwe dane

Ustalenia śledczych: katastrofa nie mogła być spowodowana problemami technicznymi

KATASTROFA SAMOLOTU PREZYDENTA: Relacja na żywo| Kto był na pokładzie | Zdjęcia z miejsca katastrofy | Forum | Serwis specjalny Tupolew, którym na uroczystości rocznicowe w Katyniu leciał prezydent, był w doskonałym stanie - oświadczył w niedzielę szef Komitetu Śledczego przy prokuraturze Rosji

Groby Pańskie w polskich kościołach [ZDJĘCIA]

Chrystus złożony w tupolewie, monstrancja tuż za kabiną pilotów, w kościele w Rumi Grób Pański z elementami smoleńskimi w Łodzi w kościele Matki Boskiej Różańcowej Kościół św. Marcina Kościół katedralny diecezji warszawsko-praskiej Kościół św. Stanisława Kostki Kościół parafii Dzieciątka Jezus

"Smoleńscy" piloci JAK-40 latają normalnie. Ale poszli na kursy

której piloci tupolewów będą się szkolić dwa razy w roku, powinna zostać podpisana w ciągu najbliższych tygodni. Brak szkoleń jedną z przyczyn tragedii Akredytowany przy MAK Edmund Klich wiele razy mówił, że brak takich szkoleń załogi prezydenckiego samolotu, który rozbił się 10 kwietnia 2010 r. w

Katastrofa smoleńska - zagraniczne media o rocznicy. "Polskie społeczeństwo wciąż podzielone", a "politycy tańczą na kościach ofiar"

katastrofy lotniczej, zaś Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK) z siedzibą w Moskwie zrzucił odpowiedzialność za nią na polską załogę. 'Eksperci są zgodni, że fatalną decyzję lądowania "po omacku" podjęli sami piloci i do ostatnich sekund byli pewni, że znajdują się wyżej, niż to miało miejsce w

Nowa analiza smoleńskiego blogera. Tu-154 schodził za szybko

dotyczące lądowania na lotnisku Siewiernyj (linia zielona) z informacjami z upublicznionych rozmów w kabinie pilotów. Nie ma nich specjalistycznych informacji o locie, ale są podawane parametry dotyczące m.in. kursu, ścieżki podchodzenia, czy wysokości podawanej przez załogę tupolewa (na wykresie trasa

Hypki: Płk Stroiński zasłania się niepamięcią. To wygodne

rozwiązanej już jednostki siedzieli za sterami prezydenckiego tupolewa 10 kwietnia 2010 r. Według Stroińskiego "z raportu komisji Millera wynika, że załoga zrobiła wszystko, żeby się zabić". - Tam jest wiele rzeczy nieprawdziwych. Choćby stwierdzenie, że piloci byli źle wyszkoleni - powiedział m.in

Ukraina nie strąciła rosyjskiego Tu-154?

4 października 2001 r. lecący z Tel Awiwu do Nowosybirska Tu-154 linii S7 Airlines eksplodował nad Morzem Czarnym, ok. 240 km od Półwyspu Krymskiego. Pilot znajdującego się w pobliżu armeńskiego An-24 widział, jak wybuch rozerwał samolot pasażerski na strzępy. Początkowo podejrzewano zamach, ale

Błaszczak w TOK FM: Komisja musi zacząć pracę od nowa. Jerzy Miller się skompromitował

Dziś premier spotka się z członkami komisji Millera. Początek w południe. Według polityków PiS, ujawnienie przygotowanych w Krakowie stenogramów z kabiny pilotów TU-154M powinno spowodować wznowienie polskiej komisji badającej okoliczności katastrofy smoleńskiej.Są polskie stenogramy z

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj ekspertów