kleczewska

Joanna Derkaczew

Narodowy lumpeks Kleczewskiej

Narodowy lumpeks Kleczewskiej

Maja Kleczewska miała pokazać, jak w polskiej rodzinie rodzi się faszyzm. Utopiła jednak sens "Opowieści Lasku Wiedeńskiego" w radosnym chaosie inscenizacyjnym.

34. Warszawskie Spotkania Teatralne - w kwietniu w Teatrze Dramatycznym

Od 4 do 14 kwietnia w Warszawie będzie można oglądać wybór najciekawszych polskich spektakli teatralnych 2013 roku. W programie 34. Warszawskich Spotkań Teatralnych znalazły się spektakle reżyserowane m.in. przez Jana Klatę, Maję Kleczewską, Marcina Libera.

Pacjenci szukają wodza

Maja Kleczewska wraca do teatru niezwykłym spektaklem o szaleństwie, które staje się metaforą świata tak zajętego układaniem planów, że nie zauważa własnego obłędu

Więcej niż Czechow

"Płatonow" Antoni Czechow, reż. Maja Kleczewska dramaturgia Łukasz Chotkowski, występują: Mateusz Łasowski, Marta Nieradkiewicz, Dominika Biernat, Marta Ścisłowicz, Aleksandra Bożek, Michał Czachor, Jakub Ulewicz Teatr Polski w Bydgoszczy , premiera 4 lipca Postaci Czechowa nie mogą

Miłość jako choroba

Ten, kto spodziewa się ujrzeć na scenie Narodowego aktorów w chitonach, będzie srogo zawiedziony. Wystawiając "Fedrę", Maja Kleczewska przeniosła akcję w dzisiejsze realia. Jej "Fedra" oparta jest bowiem na współczesnych realizacjach mitu: "Dla Fedry" szwedzkiego

Teatr klasy A w Polsce B

- "Locie nad kukułczym gniazdem" Kena Keseya w reżyserii Mai Kleczewskiej. Reżyserka, która z czasem zapracowała sobie na opinię skandalistki, historię o mieszkańcach zakładu psychiatrycznego potraktowała z delikatnością i wyczuciem. Nic chodziło o to, aby wypalić widzom oczy brutalnymi scenami

"Polityka" przyznała swoje Paszporty

poetycką - który staje się nową gwiazdą polskiej literatury; teatr - Maja Kleczewska - najbardziej męska reżyserka w polskim teatrze, która posługując się językiem popkultury, odczytuje na nowo klasykę, szukając w niej współczesnych patologii. Zasłynęła "Makbetem", a swoją pozycję utwierdziła

Gorączka sobotniej nocy

Nie umilkły jeszcze echa po "Trzech stygmatach Palmera Eldritcha" w reżyserii Jana Klaty, które zatrzęsły krakowskim światkiem teatralnym, a pod Wawelem znów głośno. Tym razem za sprawą Mai Kleczewskiej, młodej reżyserki, która na kameralnej scenie wystawiła "Sen nocy letniej"

"Makbet" w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu

Opolska prasa pisze, że spektakl Kleczewskiej epatuje "ohydą, prostactwem i wulgarną dosłownością". Na internetowym forum czytelnicy domagają się odebrania publicznej dotacji i składają donos do kuratora oświaty oraz kurii biskupiej na artystów, deprawujących młodzież. Wśród epitetów

"Makbet" z Opola na festiwalu szekspirowskim w Londynie

"Największy festiwal szekspirowski na świecie. 37 sztuk Szekspira w wykonaniu 37 teatrów z 37 krajów, w 37 językach. Mamy szczęście być uczestnikiem festiwalu jako jedyny teatr z Polski. To wielkie wyróżnienie dla nas, i dla całego polskiego teatru" - ocenił w rozmowie z PAP Konina. Opolsk

Wehikuł do przyszpilania

Joanna Derkaczew: Wróciła pani. Maja Kleczewska: Łatwo nie było. "Marat/Sade" w Teatrze Narodowym (premiera 7 czerwca) to też niełatwy spektakl. A okazał się jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu. Ale między nim a pani największymi sukcesami jest kilka

Skandalistka Maja

patologii językiem popkultury. Ale tym razem wrogiem numer jeden publicznej moralności stała się kobieta. Nazywa się Maja Kleczewska. Ma trzydzieści dwa lata. Skończyła reżyserię w Krakowie w 2000 roku. Nie po raz pierwszy jej spektakl jest atakowany z powodów obyczajowych. Kiedy w grudniu 2004 r

Wrocław. Rozpoczął się 35. Przegląd Piosenki Aktorskiej

"Cienie. Eurydyka mówi:" w reżyserii Mai Kleczewskiej to koprodukcja Teatru Imka Tomasza Karolaka z Warszawy, Teatru Polskiego w Bydgoszczy i wrocławskiego Teatru Muzycznego Capitol. Przestawienie oparte jest na tekście Elfriede Jelinek o tym samym tytule, w którym noblistka dekonstruuje

Kraków. Premiera "Lotu nad kukułczym gniazdem" - w czwartek

Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Wcześniej "Lot nad kukułczym gniazdem" inscenizowali m.in. tacy uznani twórcy jak Zygmunt Huebner w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Krzysztof Zanussi w Starym Teatrze z Krakowa czy Maja Kleczewska w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu.(PAP)

Bydgoszcz. Festiwal Prapremier od soboty

"Towiańczycy, królowie chmur" w reż. Wiktora Rubina z krakowskiego Starego Teatru Narodowego. Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną również "Cienie. Eurydyka mówi:" w reż. Mai Kleczewskiej z udziałem Katarzyny Nosowskiej (koprodukcja: Teatr IMKA Warszawa, Teatr Polski Bydgoszcz

Śląskie. Twórcy teatralni otrzymali "Złote Maski"

Lewandowska za rolę Matki w spektaklu pt. "Matki" Piotra Rowickiego w reżyserii Katarzyny Deszcz w Teatrze Nowym w Zabrzu. W woj. opolskim wyróżniono dwie aktorki - Martę Nieradkiewicz za rolę w spektaklu "Bracia i siostry" w reżyserii Mai Kleczewskiej w Teatrze imienia Jana Kochanowskiego

Wrocław. 19 wykonawców w Konkursie Aktorskiej Interpretacji Piosenki

:" w reżyserii Mai Kleczewskiej. Przestawienie oparte jest na tekście Elfriede Jelinek o tym samym tytule, w którym noblistka dekonstruuje mit o Orfeuszu i Eurydyce. W spektaklu wystąpi Katarzyna Nosowska, która napisała kilka piosenek do tego przedstawienia. Podczas festiwalu swoją premierę będzie

Stolica. "Dzienniki Majdanu" na inaugurację nowego sezonu w Teatrze Powszechnym

dziecka. Zostanie wystawiona (jak podkreśla dyrekcja pierwszy raz na polskiej scenie po II wojnie światowej) sztuka Gerharta Hauptmanna "Szczury" w reżyserii Marii Kleczewskiej. "Sztuka jest osadzona w realiach współczesnej Warszawy, wśród ludzi wykształconych i bogatych, z pierwszych stron

W przyszłym roku 65-lecie Teatru Żydowskiego w Warszawie

; - tłumaczyła Smolar. Widzowie będą mogli zobaczyć także "Dybuka" według Szymona An-skiego, adaptację opracowaną przez Łukasza Chotkowskiego w reżyserii Mai Kleczewskiej a także kolejny odcinek kabaretu "Pożar w burdelu": projekt-hołd, złożony artystom kabaretowym pochodzenia żydowskiego

Wrocław. Kilkanaście premier podczas 35. Przeglądu Piosenki Aktorskiej

reżyserii Mai Kleczewskiej. Przestawienie oparte jest na tekście Elfriede Jelinek o tym samym tytule. W spektaklu wystąpi Katarzyna Nosowska, która napisała kilka piosenek do tego przedstawienia. Wśród tegorocznych atrakcji festiwalu znajdą się również koncerty poświęcone twórczości Mirona Białoszewskiego

Remigiusz Brzyk wygrał "Interpretacje" i zdobył Laur Konrada

; przyciągnęły ponad 5 tys. widzów. Dotychczasowi laureaci Lauru Konrada to Anna Augustynowicz, Grzegorz Jarzyna, Remigiusz Brzyk, Wojciech Smarzowski, Krzysztof Warlikowski, Przemysław Wojcieszek, Maja Kleczewska, Mariusz Grzegorzek, Iwona Kempa, Jan Klata, Radosław Rychcik, Marcin Liber i Monika Strzępka

Wrocław. W marcu 35. Przegląd Piosenki Aktorskiej

dzieł" - mówił w czwartek podczas konferencji prasowej Imiela. Uczestnicy festiwalu pierwszą premierę obejrzą podczas otwarcia tegorocznej edycji PPA. Będzie to spektakl "Cienie. Eurydyka mówi:" w reżyserii Mai Kleczewskiej. Przestawienie oparte jest na tekście Elfriede Jelinek o tym

Stuhr, Machulski i Warlikowski jesienią w Teatrze TV

spektakle młodych twórców takich jak Maja Kleczewska czy duet Paweł Demirski i Monika Strzępka. W przyszłym roku z okazji 100. rocznicy urodzin Tadeusza Kantora TVP2 przypomni jego sztuki w wersjach zrekonstruowanych cyfrowo. TVP Kultura jesienią pokaże z kolei sztuki z udziałem Teresy Budzisz

Open'er Festival od środy w Gdyni

Tegoroczna edycja Open'er Festivalu rozpocznie się w środę od prezentacji "Podróży zimowej" - spektaklu Elfriede Jelinek w reżyserii Mai Kleczewskiej. Sztuka była jedną z najgłośniejszych premier sezonu teatralnego 2013. Na przygotowanej przez organizatorów scenie teatralnej, wystawione

Rekord Guinnessa w Radomiu

Pomysłodawcą meczu jest 16śletni uczeń jednego z radomskich gimnazjów, Daniel Kleczewski. Jak powiedział, zainspirował go 60-godzinny mecz koszykówki, zorganizowany przez mieszkańców Radomia w październiku ubiegłego roku. Wówczas pobili oni rekord Guinnesa, który dzierżyli Amerykanie. - Było bardzo

Zagraniczni krytycy o Warszawskich Spotkaniach Teatralnych

wśród najciekawszych propozycji tegorocznej edycji imprezy wyróżnił także spektakle "Podróż zimowa" Elfriede Jelinek w reżyserii Mai Kleczewskiej, "Lód" na podstawie prozy Jacka Dukaja w reżyserii Janusza Opryńskiego oraz "Do Damaszku". Obaj krytycy podkreślali także, że

Opole.Teatr im. Jana Kochanowskiego szuka oszczędności

wówczas do współpracy uznanych reżyserów, takich jak Agnieszka Holland czy Maja Kleczewska i świetnych, początkujących - takich jak np. Paweł Świątek - którzy realizowali u nas znakomite, doceniane potem szeroko spektakle. Efektem tego były liczne nagrody, zaproszenia na prestiżowe przeglądy"

Pytania bez odpowiedzi

"Zmierzch bogów" Enrico Medioli, Luchino Visconti, Nicola Badalucco reżyseria i adaptacja Maja Kleczewska Teatr im. Kochanowskiego w Opolu, premiera 6 listopada Gdy Ridley Scott ogłosił zamiar kręcenia filmu o rodzinie Gucci, natychmiast zaczęły się spekulacje obsadowe. Angelina Jolie

Opole. Dziewięć premier teatru dramatycznego w roku 2014

Garbaczewskiego. "Będą to dwa spektakle, ale wystawiane jednego wieczoru" - tłumaczył Konina. W drugiej połowie wrześnie wystawiona zostanie "Medea" oparta na tekstach Eurypidesa Seneki i Heinera Muellera w reż. Mai Kleczewskiej. To również koprodukcja - z festiwalem teatralnym w Tbilisi

W Krakowie rozpoczyna się 7. Festiwal Teatralny Boska Komedia

problemowi "wroga wewnętrznego". Jej tytuł to nawiązanie do wiersza Władysława Broniewskiego. W tym cyklu prezentowane będą "Szczury" w reżyserii Mai Kleczewskiej(Teatr Powszechny im. Zygmunta Huebnera/ Festiwal Boska Komedia) i "Koncert życzeń" w reżyserii Yany Ross z Danutą

15 spektakli w konkursie 7. Festiwalu "Boska Komedia"

premierowe spektakle, których współproducentem jest Festiwal Boska Komedia: "Szczury" w reżyserii Mai Kleczewskiej(Teatr Powszechny im. Zygmunta Huebnera/ Festiwal Boska Komedia) i "Koncert życzeń" w reżyserii Yany Ross z Danutą Stenką w roli głównej (Teatr Łaźnia Nowa/ TR Warszawa

Rozpoczynają się 34. Warszawskie Spotkania Teatralne

;imperatorową Wszechrosji". Twórcy skupili się na prześwietleniu psychiki swoich bohaterów, ich instynktów, pobudek, ambicji, frustracji i smutku. 5 i 6 kwietnia odbędą się pokazy "Podróży zimowej" w reż. Mai Kleczewskiej (Teatr Polski w Bydgoszczy/Teatr Powszechny w Łodzi). Ten spektakl

Demirski i Strzępka wygrali Boską Komedię

;. Krystianowi Lupie, reżyserowi "Persony", przyznano specjalną nagrodę honorową. W konkursowej części Boskiej Komedii brało udział dziewięć przedstawień - oprócz nagrodzonych: "Tango" Jerzego Jarockiego, "Babel" Mai Kleczewskiej, "Migrena" Anny Augustynowicz, "Hamlet

Teatr anatomiczny według Jelinek, czyli ''Babel'' w Bydgoszczy

Teatr Polski w Bydgoszczy "Babel" Elfriede Jelinek, przeł. Karolina Bikont, reż. Maja Kleczewska, dramaturgia Łukasz Chotkowski, scen. Katarzyna Borkowska, muz. Agata Zubel, Daniel Pigoński, wyst.: Karolina Adamczyk, Dominika Biernat, Michał Czachor, Marta Nieradkiewicz, Michał Jarnicki

Mieszkańcy Kleczewa protestowali przeciwko akcjom ekologów

Podpisanie pakietu klimatycznego przez premiera, czego żądają ekolodzy, oznaczałoby dla naszego regionu zamknięcie kopalni i elektrowni, i tym samym utratę tysięcy miejsc pracy - mówił prezes Towarzystwa Promocji i Rozwoju Ziemi Kleczewskiej Michał Koźlicki.- Akcja Greenpeace ma na celu

Moskwa po polsku

Warlikowskiego, "T.E.O.R.E.M.A.T" Grzegorza Jarzyny, "Babel" Mai Kleczewskiej, "Małą narrację" Wojciecha Ziemilskiego. - Każdy ze spektakli będzie prezentowany przez kilka wieczorów, w sumie spodziewamy się ok. 10 tys. widzów. Nie licząc pasażerów Dworca Kijowskiego - dodaje Joanna

Spłonęła kamienica na Pradze z klubem Sen Pszczoły

, mieszkanka budynku przy ul. Wileńskiej. Fot. Kaja Kleczewska Między Inżynierską a Wileńską ciągnie się gęsta sieć podwórek i kamienic połączonych ze sobą dachami. Strażacy ewakuowali 30 mieszkańców kilku sąsiednich budynków i próbowali dostać się do płonącej oficyny od podwórek wychodzących na obie ulice

Sojusz młodego teatru

dramaturgów (m.in. Maja Kleczewska, Michał Zadara, Michał Borczuch, Wiktor Rubin, Natalia Korczakowska, Łukasz Kos) jest list, jaki wystosowali do ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Powołują w nim Forum Obywatelskie Teatru Współczesnego - organizację, która ma nie tylko reprezentować ich interesy, ale

Sezon na Makbeta

- Jestem jedną z nielicznych kobiet, która reżyseruje "Makbeta". Znajomi pukali się w głowę, mówiąc "zostaw to, nie bierz się za teatr okrutny, oparty na męskich emocjach, gdzie nawet Lady Makbet jest facetem" - mówi 31-letnia reżyserka Maja Kleczewska, której efekt zmagań z

Laur Konrada dla Jana Klaty

Reżyser w polskim teatrze nadal uważany jest za "właściwego twórcę" spektaklu. Nie chodzi się na Szekspira, ale na Szekspira według Krzysztofa Warlikowskiego czy Mai Kleczewskiej, w opisach mniej uwagi poświęca się aktorskim kreacjom, a więcej pomysłom interpretacyjnym, "

Janion i Fisz dostali Paszporty "Polityki"

Maja Kleczewska zwyciężyła w kategorii teatr. Odbierając Paszport "Polityki", artystka zażartowała, że dostała przepustkę do krainy teatru. - Czuję, że od dziś pobyt w niej jest zalegalizowany - podkreśliła. Kleczewska skończyła reżyserię na krakowskiej PWST. Wystawiała m.in. w krakowskim

Wrocław już nie lubi "Notatnika Teatralnego"

kilkudziesięciu ludzi kultury, m.in. Erwin Axer, Artur Żmijewski, Krzysztof Warlikowski, Robert Stiller, Tadeusz Słobodzianek. "Notatnik..." w ciągu ostatnich trzech lat wydał cenne monograficzne i tematyczne numery poświęcone m.in. Gustawowi Holoubkowi, Krystianowi Lupie, Mai Kleczewskiej, Jerzemu

Kopalnia na scenie

? - mówi Kruszczyński. "Kopalnia" to kolejna współczesna premiera wałbrzyskiego teatru, który pod dyrekcją Piotra Kruszczyńskiego stał się jednym z najciekawszych nowych ośrodków teatralnych w Polsce. Ze sceną współpracują młodzi reżyserzy: Karina Piwowarska, Maja Kleczewska i Jan Klata. Tutaj

Dlaczego nie mielibyśmy zabijać?

spraw egzystencjalnych, które powoli wypierają ze scen politykę i kwestie historyczne. O wiarę pytali ostatnio Jan Klata i Maja Kleczewska. Kwestiami ostatecznymi zajmował się Krystian Lupa i jego uczniowie. W ich spektaklach ujawniała się rozpacz bądź moralizatorstwo, samotność, przerost

Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o Wałbrzychu

Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu to zjawisko socjologiczne i artystyczne, temat reportaży i entuzjastycznych recenzji. W Wałbrzychu debiutowali za dyrekcji Piotra Kruszczyńskiego Jan Klata i Maja Kleczewska, świetne spektakle realizowali Monika Strzępka i Paweł Demirski. Powstała scena, która mówiąc

Antycznie w Starym Teatrze

;Oresteja", "Sejm kobiet"), i na późniejszych - od Kochanowskiego poprzez Wyspiańskiego, Sartre'a i Müllera po Sarah Kane. Reżyserują twórcy różnych pokoleń: Mikołaj Grabowski, Maja Kleczewska, Jan Klata, Michał Zadara i czworo studentów PWST. Przedstawieniom towarzyszyć będą projekcje

Bez zwycięzcy na Festiwalu "Interpretacje". "Po prostu nie daliśmy rady"

Augustynowicz. Kolejni laureaci to Grzegorz Jarzyna, Remigiusz Brzyk, Wojciech Smarzowski, Krzysztof Warlikowski, Przemysław Wojcieszek, Maja Kleczewska, Mariusz Grzegorzek, Iwona Kempa i Jan Klata.

Teatr 2010

zoo" (według wierszy Tuwima i Brzechwy) w reżyserii i choreografii Leszka Bzdyla czy "Pan Jowialski" Anny Polony i Józefa Opalskiego (24 kwietnia) z Marianem Opanią, Krystyną Jandą i Grzegorzem Daukszewiczem. Maja Kleczewska, której "Marat/Sade" z warszawskiego Teatru

Wirująca scena

, "(A)pollonia" Krzysztofa Warlikowskiego, "Marat/Sade" Mai Kleczewskiej, "Trylogia" Jana Klaty czy rewelacyjny, dowcipny i odkrywczy projekt "Śmierć i dziewczyna. Dramaty księżniczek" grupy młodych reżyserek. Bohaterem roku był Lupa. Nie tylko otrzymał teatralnego

Polski podbój teatralny

polskie spektakle: "T.E.O.R.E.M.A.T." Grzegorza Jarzyny, "Babel" Mai Kleczewskiej, "(A)Polonię" Krzysztofa Warlikowskiego. W Szkole Sztuki Dramatycznej na czytaniach polskich sztuk organizatorzy musieli donosić krzesła, bo zabrakło miejsc. Kiedy zaś skończyły się wejściówki

"Fenomeny Przekroju" 2006 m.in. dla Wajraka i Streżyńskiej

, Mikołaj Trzaska, Krystyna Janda, Zbigniew Nosowski, Centrum Sztuki Współczesnej, Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, Ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski, Zbigniew Tokarz, Maja Kleczewska oraz Adam Wajrak. W ubiegłym roku laureatami Fenomenu Przekroju zostali: Marek Safjan, Eustachy Ryski, Zielona Akcja

Teatralny wysyp festiwali

, Mai Kleczewskiej ) październik i listopad szykują się nie mniej intensywnie. Tym fanom teatru, którzy nieopatrznie opróżnili portfele w wakacyjnych kurortach, pozostanie wyczekiwać w kolejkach po tanie wejściówki na festiwale i premiery. Już 10 września na łódzkim Festiwalu Dialogu Czterech Kultur (5

Wielki teatr w czasach kryzysu

; (Dramatyczny, Warszawa), Krzysztof Warlikowski otwierał działalność swojego (wirtualnego na razie) Nowego Teatru "(A)pollonią", a Maja Kleczewska zaskakiwała spektaklem "Marat/Sade" (Narodowy, Warszawa). Popisowe przedstawienia przygotowały nagle wszystkie generacje twórców: najmłodsi

Spotkania najwyższego stopnia

"Notatnik Teatralny"), jak Wiktor Rubin czy Monika Strzępka. Nie było też odrębnego Festu (jak Klata Fest, Kleczewska Fest, Zadara Fest w poprzednich latach), czyli monograficznej prezentacji prac jednego artysty. Pojawili się za to "nowi", jak Barbara Wysocka i Krzysztof Minkowski

Żegnaj, Berlinie. Niech żyje Bejrut!

tak kompleksową prezentacją polskich twórców teatralnych na długi czas (pokazane tam zostaną "T.E.O.R.E.M.A.T." TR Warszawa, "(A)pollonia" Krzysztofa Warlikowskiego , "Babel" Mai Kleczewskiej, "Persona/Marilyn" Krystiana Lupy, "Mała narracja" Wojtka

Nie bój się czarnego Gustlika

plan pierwszy. Przypomina więźniów Abu Ghraib ("Babel" Mai Kleczewskiej). Upomina się o prawa zwierząt ("Olga Tokarczuk z Wałbrzycha"). Wyciąga na scenę "ludzi obciachowych i bezużytecznych", skażonych mentalnością PRL-owską, którzy nie zostaną ani rekinami rynku, ani

Teatr Polski znów bez dyrektora?

Maję Kleczewską, Pawła Demirskiego, Wiktora Rubina, Jana Klatę, Agnieszkę Olsten. Aktorzy po spektaklach wygłaszają orędzia do publiczności. Rozrzucają także ulotki z adresem mailowym ministra Zdrojewskiego i marszałka, prosząc, by widzowie zasypali ich głosami w obronie teatru. Mieszkowski objął

Teatralna krucjata wałbrzyskiego radnego PiS

reanimował podupadłą scenę, o której urzędnicy mówili, że najrozsądniej byłoby ją zamknąć. Reżyserowali tu uznani artyści: Maja Kleczewska, Jan Klata, Przemysław Wojcieszek, Artur Tyszkiewicz. Na zamówienie tego teatru teksty pisali Michał Walczak i Paweł Demirski. Wszyscy należą do czołówki młodej polskiej

Hamlet i Otello w rękach kobiet

na rzeczywistość, zniewala nas i doprowadza do zbrodni? Ważne, że w ciągu zaledwie dwóch tygodni szykują się dwa mocne, długo wyczekiwane powroty ważnych reżyserów młodego pokolenia. Czy następna będzie Maja Kleczewska? Teatr Narodowy w Warszawie, "Otello" William Shakespeare, reż

Proces, czyli teatr rzemiosła pozywa młodych

przecież jego teatr dla "inteligencji z Mokotowa" miał być szlachetną przeciwwagą dla Klat, Kleczewskich, Zadar i innych gwałcicieli klasyki. Reżyser wytoczył najcięższe działa. Na scenie roi się od wszelakich wielkości. Kafka prawie bez skreśleń i zespół prawie bez skreśleń (największe gwiazdy

Nowa szefowa TVP Kultura: Mój cel to 1 proc. oglądalności

być instytucją inicjującą akcje społeczne. Z Instytutem Teatralnym chcemy wyprodukować cykl filmów dokumentalnych o współczesnych twórcach teatralnych, m.in. o Jarzynie, Warlikowskim, Klacie, Zadarze, Kleczewskiej. Z Instytutem Adama Mickiewicza planujemy rejestrację koncertów kapel undergroundowych

Gorąca zima kultury

zmobilizowała także ludzi teatru, którzy stworzyli Obywatelskie Forum Teatru Współczesnego (m.in. Maja Kleczewska, Michał Zadara, Paweł Demirski, Bartosz Frąckowiak, Wojtek Klemm, Wiktor Rubin, Barbara Wysocka). Tymczasem środowiska literackie i muzyczne skupione wokół Obserwatorium Kultury przygotowują

Teatr niemoralnego niepokoju

zwłaszcza gdański "Fantazy" przeniesiony w rzeczywistość blokowiska, były ostrym komentarzem do polskiej współczesności. W podobną stronę idzie inna młoda reżyserka - Maja Kleczewska. W kaliskim "Woyzecku" sportretowała środowisko prowincjonalnego miasteczka, którym rządzi zdegenerowana

Ochłapy rosyjskiej duszy

"Kosmosu" Jarockiego. Wspaniała, choć jakby z innego świata pochodząca Danuta Stenka, łączy znękaną Kasię z "Poskromienia złośnicy" Warlikowskiego z upokorzoną, cierpiącą "Fedrą" Kleczewskiej. Andrzej Łapicki nie musi grać. Wchodząc na scenę, automatycznie wnosi dystans

Jerzy Jarocki: 50 lat bez kropki nad i [ROZMOWA]

unika patetyzmu tekstów romantycznych. Nie jest niewolnikiem liter - jego spektakle to często składanki, sample, kolaże. Był nowoczesny i otwarty na nowe formy, zanim jeszcze Jan Klata czy Maja Kleczewska przyzwyczaili nas do luźnego traktowania dramatów. Podobnie jak Jerzy Grotowski studiował w

Dlaczego Cywińska odchodzi z Ateneum?

repertuarowych z pełnymi zespołami? I wszystkie dostają podobne pieniądze bez względu na to, czy są dobre czy złe? To zależy. W Warszawie jest ich za dużo, ale w mniejszych ośrodkach są potrzebne. W teatrach w Wałbrzychu, Legnicy, Opolu, Poznaniu zaczynali swoje kariery ważni twórcy: Jan Klata, Maja Kleczewska

Kultura 2009. Teatr: Różnie i różnorodnie

- dowód na to, że krakowska inwazja w teatrze trwa. Po Krzysztofie Warlikowskim, Grzegorzu Jarzynie, Janie Klacie, Mai Kleczewskiej, Michale Zadarze (wszyscy po krakowskiej reżyserii) pojawiają się kolejni zdolni, z wyobraźnią i dużymi już umiejętnościami absolwenci tej uczelni. Michał Borczuch, Barbara

"Słomkowy kapelusz" Labiche'a w warszawskim Teatrze Powszechnym

powagi i refleksji warszawskie przedstawienie, z żalu poszedłby się pewnie upić. Teatr Powszechny w Warszawie: Eugene Labiche "Słomkowy kapelusz", przekł. Arkadiusz Kleczewski, oprac. tekstu i reż. Piotr Cieplak, scen. Andrzej Witkowski, premiera 15 kwietnia

Restauracja w Operze Narodowej

" Glucka miały otworzyć sezon 2009/10). Ciekawie zapowiadał się także pomysł umożliwienia debiutu operowego najpopularniejszym reżyserom teatralnym: Michałowi Zadarze, Janowi Klacie, Annie Augustynowicz, Mai Kleczewskiej. Artystom teatru Znaniecki zamierzał także udostępnić Scenę Kameralną (Igor

Co Lulu robi w teatrze?

kukułczym gniazdem" czy "Czyż nie dobija się koni" Mai Kleczewskiej, a nawet ostatnie "dziecięce" spektakle Agnieszki Glińskiej ("Pippi Pończoszanka" i "Wiedźmy"). Udały się prawdopodobnie dlatego, że reżyserzy nie próbowali podrabiać oryginału, tylko tworzyli

Krótka ławka po Hubnerze

jednomyślnością i szacunkiem? O Piotrze Kruszczyńskim (były dyrektor Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu), który dał szansę Janowi Klacie, Mai Kleczewskiej, Arturowi Tyszkiewiczowi? O Pawle Łysaku (Teatr Polski w Bydgoszczy), u którego pierwsze znaczące spektakle zrealizował Wiktor Rubin? O Macieju Nowaku (były

ZASP nie chce Grabowskiego

, Kleczewską i bardzo cenionym w Niemczech Arminem Petrasem. Niezrozumiale więc brzmi argument o utracie wiodących reżyserów, podobnie jak frazesy o niskim poziomie teatru. Grabowski przyznaje, że prowadzi nurt poszukiwań teatralnych w ramach festiwalu Baz@rt. Za kilka dni rozpocznie się przegląd prac młodych

Operowe plany Trelińskiego

Zaher" w reżyserii Mariusza Grzegorzka i pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. Powracam do moich dawnych planów. Rozmawiamy z Klatą, Jarzyną, Kleczewską, Zadarą, Warlikowskim, Znanieckim. W przyszłym sezonie rozważamy "Upadek domu Usherów" Philippa Glassa, "Marię de Buenos Aires

Teatralna brama na Wschód

Wiedniu pokazać dowolne głośne polskie przedstawienie z ostatnich sezonów - na przykład "Anioły w Ameryce" Krzysztofa Warlikowskiego, "Don Giovanniego" Grzegorza Jarzyny, "Oresteję" Jana Klaty czy "Fedrę" Mai Kleczewskiej - i polecić aktorom, aby grali po niemiecku

Wraca centrala

Włodzimierz Staniewski prowadził teatr i Akademię Praktyk Teatralnych, a także do teatrów w Wałbrzychu, Legnicy, Jeleniej Górze czy Opolu, gdzie zaczynali znani dzisiaj reżyserzy: Maja Kleczewska, Jan Klata, Przemysław Wojcieszek. Model niemiecki nie dla nas Odrodzenie kulturalne prowincji zbiegło się z

Kutz: teatr karłowacieje

, czyli dawne państwowe, a dziś samorządowe placówki. Nadszedł czas, by otworzyć się na wszystkie polskie teatry. Interpretacje według Kazimierza Kutza Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje" odbywa się w Katowicach od dziesięciu lat. Triumfowali na nim m.in. Maja Kleczewska

Chcemy zmian w mediach publicznych

filmowy dr hab. Joanna Jurewicz, Uniwersytet Warszawski, Andrzej Kaczyński, dziennikarz Jakub Kamieński, aktor Violetta Kamińska, producent telewizyjny i filmowy Marek Kędzierski, pisarz Dorota Kędzierzawska, reżyser filmowy Janusz Kijowski, reżyser filmowy i teatralny, prof. UWM Maja Kleczewska, reżyser

Szekspir jako dostawca fabuł

"Makbeta", z których żadna nie znalazła się na festiwalu. Zabrakło szczególnie opolskiego "Makbeta" w reżyserii Mai Kleczewskiej, która radykalnie i mądrze odczytała szekspirowską tragedię jako rzecz o rozpadzie wartości w świecie kultury masowej. Drugie głośne widowisko sezonu

Walczyć o kino autorskie

? Albo Maja Kleczewska? Myślę zresztą o całym młodym pokoleniu, które kiedyś miało szansę tu się pokazać. Przykładem misji były też nowatorskie wówczas seriale dokumentalne, np. "Kawaleria powietrzna", "Szpital Dzieciątka Jezus", "Zielona karta" Sławomira Grynberga, "Ja

Bzik schodzi z afisza

finansów pod koniec lat 90., czy może obawy dyrektorów innych warszawskich scen, którzy w nowym pokoleniu reżyserów dostrzegli konkurencję i zagrożenie. Faktem jest, że po Jarzynie nie było już w Warszawie tak spektakularnego debiutu. Wojcieszek, Klata, Zadara czy Kleczewska mogli pracować wszędzie, tylko

Kultura 2008

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zasłynął głośnymi Festami -monograficznymi przeglądami spektakli Klaty i Kleczewskiej. Teraz zamierza wprowadzić do festiwalu nurt dedykowany młodemu reżyserowi. W tym roku będzie to Michał Zadara. 8 marca nowy spektakl w warszawskim Teatrze Polonia pokaże

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj ekspertów

Maja Kleczewska

Maja Kleczewska (ur. 1973) – polska reżyserka teatralna, absolwentka psychologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz reżyserii dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie.Jej debiutanckie przedstawienie Jordan z 2000 roku autorstwa Anny Reynolds i Moiry Buffini, wystawione

Dorota Rubin

wyprodukowała „Próby” w reż. Waldemara Śmigasiewicza w Teatrze Studio Buffo. Spektakle teatralne Teatr Narodowy w Warszawie Ryszard II Gorczyczka Happy End 2006: Fedra (reż. M. Kleczewska) 2007: Śluby panieńskie (reż. J. Englert) 2008: Iwanow (reż. Jan Englert) 2009: Marat/Sade (reż. M

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie

) – Szpitalna – Kolska – Wał Tarejwy – Warszawska – Dworcowa – PKP – Aleje 1. Maja – Przemysłowa – Paderewskiego – Galeria – Paderewskiego – Kleczewska – Posada – (SOKÓŁKI) – Wola Łaszczowa – Wieruszew – (Władzimirów

Doroczna Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

albo korzystając z sugestii środowisk twórczych, stowarzyszeń, instytucji kultury, uczelni wyższych, kuratorów oświaty, organów administracji rządowej, organów samorządowych, instytutów badawczych związanych z MKiDN, Polskiej Akademii Nauk. Laureaci w roku 2013 Maja Kleczewska - teatr Marcin Dorociński - film

Patrycja Soliman

Antona Czechowa, reż. Jan Englert, Teatr Narodowy w Warszawie) - Sasza 2009: Marat/Sade Petera Weissa, reż. Maja Kleczewska, Teatr Narodowy w Warszawie 2009: Lekkomyślna siostra (sztuka Włodzimierza Perzyńskiego, reż. Agnieszka Glińska, Teatr Narodowy w Warszawie) - Ada 2008: Otello (sztuka Williama

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.